Конкурси по Схема за малки инициативи (тематични приоритети 1, 2 и 5)
Четвърта (извънредна) сесия на Схемата за малки инициативи (март 2022 - април 2022)
Тематичен приоритет № 1: Подобряване на демократичната култура и гражданска осведоменост

Вх. №: ACF/954

Oрганизация: Сдружение "Обществен съвет по образование - Алтернативна Монтана

Име на проект: ИНОВАТИВНО ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ ЗА ТЕХНОЛОГИЧНО РАЗПОЗНАВАНЕ НА ДЕЗИНФОРМАЦИЯ - С ФОКУС ВЪРХУ ИЗВЪНРЕДНИ УСЛОВИЯ НА ВОЙНА
Продължителност в месеци: 11
Регион за планиране: Северозападен
Област: всички

Вид: Проектно предложение по Схема за финансиране на малки инициативи

Сума по договор: 11247.16 (EUR)

Описание:

Проектът е насочен към намаляване на объркването от разнопосочната информация за войната в Украйна у учениците, идентифицирано малко след нейното начало.
Текущи наблюдения на педагозите в пет училища на област Монтана сочат, че първоначалните страхове на учениците отстъпват място на състояние на обърканост и неадекватна реакция към потока от информация във връзка с военните действия.
Според нас ситуацията е преодолима чрез формиране на набор от нови компетенции у учениците за оценяване достоверността на източниците и формиране на критично отношение към съдържанието на информацията.
Основната цел на проекта е насърчаване на критична медийна грамотност и гражданското образование.
Ключовите дейности са: (1) Създаване на работилници „Детективи на истината“ в медийното пространство и (2) Създаване на уеб-базиран инструмент „Калкулатор за фалшиви новини“ – иновативен софтуер за технологично оценяване на източниците на информация в световната мрежа, създаден специално за проекта.
Проектът включва и специализирано обучение на 25 учители на тема „Разпознаване и проверка на онлайн дезинформация“, подпомагащо пълноценното взаимодействие с учениците в новосъздадената международна ситуация.
Крайните ползватели на проекта са учениците от пет училища в градовете Монтана и Берковица – Профилирана гимназия с преподаване на чужди езици „Петър Богдан“, Природо-математическа профилирана гимназия „Св. Климент Охридски“, Финансово-стопанска професионална гимназия „Васил Левски“, Лесотехническа професионална гимназия и Профилирана гимназия „Д-р Иван Панов“.


Резултати:
Проектът имаше за цел да преодолее объркването сред учениците в информационното поле около войната в Украйна. Обучението на учители „Разпознаване и проверка на онлайн дезинформация“ насърчи педагозите да обсъждат с учениците войната в Украйна и същевременно да тренират с времето набора от компетентности, начално формирани в рамките на двата модула.
Беше създадена работилница „Детективи“ на истината в медийното пространство“. Ръководителите на групите преминаха обучението „Разпознаване и проверка на онлайн дезинформация“, на което бяха насочени към използване на подходяща методика за провеждане на обучение. Учебната програма включи приоритетно теми с практическа насоченост, така че в рамките на 25 часа участниците да могат да усвоят необходимите компетентности. Беше използвана доказано ефективната стратегия за обучение „Учене чрез преживяване“. 
В резултат на проекта сред учениците бяха формирани умения за самостоятелно разпознаване на статии и публикации с фалшиви новини; за разпознаване на техники за дезинформация и за проверка на онлайн информация. Учениците подобриха своите умения за говорене пред публика,  зачитане мнението на другите и  формиране на собствено мнение.
Иновация в проекта е създаването на софтуерния инструмент „Калкулатор за фалшиви новини“.
Придобитият опит по време на изпълнение на проекта ще даде възможност на сдружение „Обществен съвет по образование – Алтернативна Монтана“ да мултиплицира дейностите и доразвие изградените вече взаимоотношения между заинтересованите страни.

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: