Конкурси по Схема за малки инициативи (тематични приоритети 1, 2 и 5)
Първа сесия на Схемата за малки инициативи (март 2019 - септември 2019)
Тематичен приоритет № 1: Подобряване на демократичната култура и гражданска осведоменост

Вх. №: ACF/372

Oрганизация: Коалиция за медийна грамотност Област: София- град
Община: Столична
Населено място: гр. София
Пощенски код: 1000
ул. Сердика 20, ет.2

Име на проект: Индекс и методика за проучване на умения по медийна грамотност за гимназисти
Продължителност в месеци: 8
Регион за планиране: всички

Вид: Проектно предложение по Схема за финансиране на малки инициативи

Сума по договор: 9892.80 (EUR)

Описание:

С последните изменения на Директива за аудиовизуалните медийни услуги (ЕС) от 18.10.2018 г., се предвижда държавите членки на ЕС да предприемат мерки за развитието на медийна грамотност. През 2018 г. Министерството на образованието включи медийната грамотност в образователния процес като заложи общо 9 учебни часа за целия период от 12 години. Освен недостатъчните часове, друг, много по-основен проблем, е липсата на яснота какви умения и как ще бъдат развивани в различните образователни етапи. Липсата на единно разбиране за уменията, свързани с медийна грамотност, засяга и неправителствения сектор. Коалиция за медийна грамотност (КМГ) предлага разработването на индекс на уменията за гимназиален стадий, който да описва необходимите умения за учениците в зависимост от възрастта им, свързана със социалните изисквания и учебните предмети. Индексът ще бъде консултиран с всички организации работещи по проекти за медийна грамотност и експертите от МОН, за да се постигне национално съгласие и референтна рамка. На база този индекс ще бъде предложена и методика за измерване на уменията им в този етап на образованието. Индексът и методиката ще бъдат предложени на МОН, но и ще бъдат използвани основно от членовете и партньорите на КМГ, за да насочват по-добре проектите си, свързани с медийна грамотност и да измерват резултатите от тях.


Резултати:
По проекта беше създаден Индекс на медийната грамотност, разработен спрямо референтната рамка на Европейската комисия за дигитални компетентности DigComp 2.1, както и Методика с тестови единици по модела на PISA чрез реални ситуации от учебния процес на гимназистите.
Методиката беше тествана в 50 училища в страна, вместо първоначално предвидените 5. В консултирането на индекса и методиката, както и в самото тестово проучване участваха всички членове на Коалиция за медийна грамотност (КМГ). В изпълнението на проекта се включи и Министерство на образованието и науката като осигури подкрепа за проучването и външна валидация за методиката.
Резултатите от проекта са началото на дългосрочно сътрудничество с МОН и образователните организации в страната. На база тестваната методика ще бъде разработен краен вариант на проучването след редакция на някои от тестовите единици. Целта е провеждане на годишно национално представително проучване и адаптиране на проектите на гражданския сектор в областта и учебните програми спрямо идентифицираните дефицити в уменията по медийна грамотност на българските ученици.
В резултат на проучването над 100 училища изявиха желание да участват в дейностите на КМГ. След проучването към организацията се присъединиха и нови членове от различни градове на България. Резултатите от проекта могат да бъдат намерени на https://gramoten.li  в рубрики: Проекти, Анкети, Анализи и Ресурси.

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: