Конкурси за стратегически проекти (тематични приоритети 3, 4 и 6)
Първи конкурс за стратегически проекти (октомври 2018 - януари 2019)
Тематичен приоритет № 3: Овластяване на уязвими групи

Вх. №: ACF/125

Oрганизация: Фондация Карин дом Област: Варна
Община: Варна
Населено място: гр. Варна
Пощенски код: 9010
Местност Св.Никола ПК 104

Партньори:
Greiningar- og ráðgjafarstöð ríkisins (Greiningar- og radgjafarstod rikisins), Исландия

Име на проект: Трансфер на практики за подобряване подкрепата за деца със специални нужди и техните семейства за приобщаващо образование
Продължителност в месеци: 36
Регион за планиране: Североизточен
Област: Варна
Община: Варна
Населено място: всички

Вид: Проектно предложение по Конкурс за стратегически проекти

Сума по договор: 146745.39 (EUR)

Описание:

Проектът е необходим поради затрудненията на родители на деца със специални нужди да подкрепят своите деца от най-ранна възраст в тяхното развитие, социализация и прехода към приобщаващо образование. Страхът, липсата на умения и нетолерантното отношение към тези деца, обезсърчават родителите да се застъпват за ранно приобщаване и включване в общообразователната система. Целта на проекта е чрез трансфер на знания и практики да се създадат методи и насоки за ранна подкрепа на деца със специални нужди, които да се апробират на практика. Очакваме да постигнем повишаване капацитета на граждански организации за прилагане на методи за ранна подкрепа и социализация на деца със специални нужди, както и за застъпничество за промяна на практики и политики. Разработените ресурси - насоки, анализ, препоръки, обучения и материали и тяхното въвеждане ще допринесат за подобряване на знанията и уменията на родители, учители и други заинтересовани страни относно ранната подкрепа на децата, междусекторното взаимодействие и успешно застъпничество в процеса на приобщаващо образование. Повишаване на осведомеността по тематиката сред заинтересованите страни ще се постигне чрез провеждане на събития, интернет-страницата с ресурси, онлайн-обучителен модул и тяхното популяризиране. Преките ползватели на проекта са деца със специални нужди на възраст от 1-6 г. от град Варна и областта, които ще се включат в дейности за подобряване на адаптационните умения и на самостоятелността, които да подпомогнат тяхната успешна социализация в детска ясла и градина. Основните целеви групи са родителите на деца със специални нужди, родителски организации, педагози и други специалисти от Варна и страната, които ще се ползват от обученията, създадените насоки/методи и други ресурси, както и от услугата, пилотирана в град Варна.


Резултати:

Основната цел на проекта бе чрез трансфер на знания и практики да се създадат методи и насоки за ранна подкрепа на деца със специални нужди, които да се апробират на практика. Проектът бе необходим поради затрудненията на родители на деца със специални нужди да подкрепят своите деца от най-ранна възраст в тяхното развитие, социализация и прехода към приобщаващо образование. Страхът, липсата на умения и нетолерантното отношение към тези деца, обезсърчават родителите да се застъпват за ранно приобщаване и включване в общообразователната система.


Постигната бе основната цел, заложена още при неговото разписване, а именно създаване на методи и насоки и тяхното апробиране на практика. В резултат на проведените визити за обмяна на опит с партньора от Исландия, екипът на проекта се запозна с ефективни, работещи и устойчиви практики в посока приобщаващо образование. Някои от тях се прилагат на практика и в България, но не и в цялост. Но други не се прилагат изобщо.


Представители на уязвими групи бяха включени в дейности за овластяване, за да бъдат по-добри застъпници за правата на децата със специални потребности в България.


Проектът даде възможност за извършване на необходимата допълнителна терапия за децата. Допълнителните индивидуални сесии и групови занимания бяха насочени към ограмотяване, изграждане на академични знания и социално-емоционалната подготовка за училище. Работеше се и върху ежедневните умения - като дейности в кухнята, в сензорната градина на Карин дом, за поддържане на традициите и на връзката на децата с природата, отбелязване на празници.


Включването на родителите в част от дейностите (група „Движение“) подобри ангажираността им към терапевтичния процес, научените в терапевтична среда умения бяха успешно прехвърлени в обичайната за детето среда - вкъщи, на детската площадка, в детската градина, родителите станаха по-уверени в себе си и с по-силна вяра във възможностите на децата си.
Основните целеви групи са родителите на деца със специални нужди, родителски организации, педагози и други специалисти от Варна и страната, които ще се ползват от обученията, създадените насоки/методи и други ресурси, както и от услугата, пилотирана във Варна. Включването в дейностите насърчиха родителите да се застъпват за ранно приобщаване и включване в общообразователната система. Разработените ресурси - насоки, анализ, препоръки, обучения и материали и тяхното въвеждане допринесоха за подобряване на знанията и уменията на родители и специалисти относно ранната подкрепа на децата, междусекторното взаимодействие и успешно застъпничество в процеса на приобщаващо образование. Най-важното, което децата получиха чрез проектните дейности, са умения и условия за подготовка за преход в образователната система. Повече от 30 деца преминаха успешно от една образователна институция към друга, като през цялото време на прехода бяха подкрепяни от специалисти на Карин дом, които усърдно работеха и в посока междусекторно сътрудничество чрез провеждане на редица координационни срещи. Чрез проектните дейности бяха предоставени качествени услуги за предотвратяване изоставянето на децата в институции и за тяхната успешна социална интеграция.


Партньорството даде възможност за обмяна на опит в областта на подкрепата на деца със специални нужди и техните семейства с Държавния център за диагностика и консултиране (Greiningar- og ráðgjafarstöð ríkisins), който има ключова роля в приобщаващото образование в Исландия. Партньорът има утвърдени добри практики в междусекторното сътрудничество, обученията за родители и учители и ранната подкрепа на семейства на деца със специални нужди. Неговият принос се изрази в професионалното сътрудничество и споделяне на експертиза с цел въвеждане на нови методи и подобряване на съществуващите за подкрепа на децата със специални нужди при техния преход и успешна адаптация в детска ясла и градина, както и за овластяване на техните семейства. Това се осъществи чрез разработка/трансфер на практики, които се пилотираха и адаптираха чрез всички дейности и занимания. Създадени бяха ресурси, които бяха напълно достъпни за всички заинтересовани страни. Налице бе доста голямо сходство в начина на мислене и практическата работа между дейността на партньорската организация и Карин дом, което осигури една плавна комуникация, продуктивна съвместна работа и единно мислене по отношение на поставените цели. Партньорството с исландската организация и ползването на тяхната експертиза в тази област подобри двустранното сътрудничество и капацитета на Карин дом и други граждански и родителски организации за насърчаване на застъпничество и активно гражданство. Сходството в профила на двете партньорски организации и дългогодишният опит в услуги за деца със специални нужди и техните семейства спомогнаха за насочване към практики, които могат да бъдат трансферирани в България.


Едно от най-съществените неща, които се случиха в този проект и бяха началото на всички последващи дейности, постигнати цели и резултати, беше установяването на надеждно и доверено партньорство с организация от икономически и социално развита държава, с която бе обменен ценен опит в областта на работещи практики, политики и подходи в приобщаващото образование. Сред най-устойчивите резултати на проекта са внесените официално в Министерство на труда и социалната политика на България препоръки за промяна на политики и практики в приобщаващото образование у нас. Препоръките са резултат от тригодишната работа по проекта и отразяват най-проблемните теми у нас, като дават и конкретни препоръки как това може да се промени на практика и прибощаващото образование да стане по-адекватно, по-ефективно и по-работещо за всички заинтересовани страни. 

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: