„Избрахме темата за дезинформацията по три причини. Първо: тя засяга всички. Тя оказва влияние върху цялостната среда, в която функционираме, върху общностите, с които работим и в организациите, в които работим, каза при откриването на срещата Георги Стойчев, изпълнителен директор на Институт Отворено общество – София. „Втората причина да се спрем на тази тема е, че тя е приоритет в рамките на Фонд Активни граждани. А третата е , че България е най-уязвимата от страните членки на ЕС по отношение на дезинформацията и разпространението на фалшиви новини“, каза още Стойчев. По-късно думите му бяха подкрепени от Марин Лесенски, който представи данните от последното изследване на Индекса на медийната грамотност, разработван от Институт Отворено общество – София.
32% от присъствалите на срещата организации се занимават с борба с дезинформацията, а близо 70 на сто – за подобряване на гражданското образование. Това показват данните от проведената анкета сред бенефициентите, които представи Елица Маркова, програмен мениджър на Фонд Активни граждани България. Същевременно около 90% от анкетираните оценяват като „по-скоро неефективни“ или „изцяло неефективни“ регулациите и институциите в България при противодействието на фалшивите новини и дезинформацията.
На ролята на регулаторните органи в борбата срещу дезинформацията беше отделено специално внимание от Пролет Велкова (СЕМ), Александър Кашъмов (Програма за достъп до информация) и Никола Тулечки (Сдрежение Данни за добро).
По време на срещата няколко организации представиха инициативи, по които работят в тази сфера. Мария Черешева говори за проекта „Наука и журналистика заедно срещу инфодемията“, който се осъществява от Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ-България), Norsensus Mediaforum, Норвегия, Тракийският университет, Центърът по растителна системна биология и биотехнология (ЦРСББ) и Асоциацията за кариерно развитие и обучение (АКРО). Димитър Вацов представи констатациите от изследването на Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София „Колко обществени са обществените медии“, а Стояна Георгиева (Фондация Инфо спейс) - за образа на публичните институции през призмата на фактологичната проверка.
Своите проекти представиха и Петър Кънчев от Коалиция за медийна грамотност, Любов Панайотова от Фондация Европейски институт и Александър Куманов от Фондация „Четиридесет и две“.
Пълен запис от годишната среща на Фонд Активни граждани България може да бъде видян на страницата на Фонда във Фейсбук - https://www.facebook.com/activecitizensfund.bg/