Развитието на медийната грамотност (МГ) е заложенo като приоритет както в Европейския съюз, така и от институциите на България - а именно Министерството на образованието и науката (МОН) и Министерството на културата (МК). Основен проблем е липсата на единно разбиране за това какво представлява медийна грамотност, как да бъде измерена тя сред българските ученици, и как да да се адаптират уроците съобразно идентифицираните дефицити. През 2020 г. Коалиция за медийна грамотност разработи индекс и методика за измерване на уменията по МГ в училище. И двата инструмента получиха подкрепа от страна на МОН и МК и бяха апробирани в училищата под тяхна опека. Методиката за измерване вече може да премине в следващ етап, а именно национално проучване на уменията по МГ, което да посочи дефицитите и да насочи усилията съобразно с тях. На база предварителното проучване и заложените умения в индекса, проектът ще развие методика за преподаване на МГ през учебните програми и ще организира обучение за учителите. Целта е уменията по МГ да се развиват като интегрална част от целия образователен процес, независимо от преподавания предмет. Проектът ще даде цялостна картина за уменията по МГ и ще подготви учителите за развитие на нужните умения на младежите. По този начин МГ ще бъде разивана по интегрален начин - на база ясни данни за уменията и подготвени учители. В резултат на проекта, през образователната система в цялата страна, ще бъде повишена медийната грамотност на учениците в гимназиален етап. В кратокрсочен план проектът дава на МОН и МК конкретни инструменти за измерване на резултатите, на база на които да бъдат развивани националните политики за медийна грамотност в училище. Проектът ще подготви методика за преподаване на медийна грамотност през целия образователен процес, т.е. независимо от избрания предмети, по която ще бъдат подготвени минимум 200 учители. В дългосрочен план проектът ще допринесе до цялостна промяна в начина на преподаване и ще повиши МГ на учениците от горните класове, а именно младежите, които скоро ще станат активна част от обществото на държавата. Проектът се изпълнява в партньорство с Център за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН. Това е институцията, която има необходимите компетенции и правомощия да извършва национално представително оценяване на училищата в цялата страна. Без нейното участие МОН не може да интегрира резултатите от проучването в програмите и стратегиите си за развитие на МГ.
Проектът адресира проблемите с измерването на медийната грамотност на учениците в България; начина на преподаване на медийна грамотност като хоризонтален метод през целия образователен процес и липсата на подготовка за преподаване на дигитално-медийни умения сред учителите от различни дисциплини в горен курс на обучение.
Благодарение на обученията на учителите по проекта в създадената методика, този инструмент ще бъде мултиплициран в цялата страна. Основните резултати (методиката по дигитално-медийна грамотност) ще се ползват от учителите, независимо от предмета, който преподават и от учениците от горен курс, които съвсем скоро ще завършат и ще се влеят и формират българското общество от активни граждани.
Партньорът - Център за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН - е институцията с правомощия и компетентности да извърши националното проучване по медийна грамотност сред гимназистите в цялата страна. Благодарение на включването им като партньор в проекта, беше направено национално представително проучване с представителна извадка от всички райони и профили на училища. Тяхното участие е ключово за активното и ефективно включване на училищата, които съдействаха максимално за осъществяването на проучването.