Конкурси за стратегически проекти (тематични приоритети 1, 2 и 5)
Втори конкурс за стратегически проекти (септември 2020 - януари 2021)
Тематичен приоритет № 1: Подобряване на демократичната култура и гражданска осведоменост

Вх. №: ACF/712

Oрганизация: Коалиция за медийна грамотност Област: София- град
Община: Столична
Населено място: гр. София
Пощенски код: 1000
ул. Сердика 20, ет.2

Партньори:
Център за оценяване в предучилищното и училищното образование, България

Име на проект: Интегрален подход за развитие на медийната грамотност на учениците
Продължителност в месеци: 18
Регион за планиране: всички

Вид: Проектно предложение по Конкурс за стратегически проекти

Сума по договор: 79265.25 (EUR)

Описание:

Развитието на медийната грамотност (МГ) е заложенo като приоритет както в Европейския съюз, така и от институциите на България - а именно Министерството на образованието и науката (МОН) и Министерството на културата (МК). Основен проблем е липсата на единно разбиране за това какво представлява медийна грамотност, как да бъде измерена тя сред българските ученици, и как да да се адаптират уроците съобразно идентифицираните дефицити. През 2020 г. Коалиция за медийна грамотност разработи индекс и методика за измерване на уменията по МГ в училище. И двата инструмента получиха подкрепа от страна на МОН и МК и бяха апробирани в училищата под тяхна опека. Методиката за измерване вече може да премине в следващ етап, а именно национално проучване на уменията по МГ, което да посочи дефицитите и да насочи усилията съобразно с тях. На база предварителното проучване и заложените умения в индекса, проектът ще развие методика за преподаване на МГ през учебните програми и ще организира обучение за учителите. Целта е уменията по МГ да се развиват като интегрална част от целия образователен процес, независимо от преподавания предмет. Проектът ще даде цялостна картина за уменията по МГ и ще подготви учителите за развитие на нужните умения на младежите. По този начин МГ ще бъде разивана по интегрален начин - на база ясни данни за уменията и подготвени учители. В резултат на проекта, през образователната система в цялата страна, ще бъде повишена медийната грамотност на учениците в гимназиален етап. В кратокрсочен план проектът дава на МОН и МК конкретни инструменти за измерване на резултатите, на база на които да бъдат развивани националните политики за медийна грамотност в училище. Проектът ще подготви методика за преподаване на медийна грамотност през целия образователен процес, т.е. независимо от избрания предмети, по която ще бъдат подготвени минимум 200 учители. В дългосрочен план проектът ще допринесе до цялостна промяна в начина на преподаване и ще повиши МГ на учениците от горните класове, а именно младежите, които скоро ще станат активна част от обществото на държавата. Проектът се изпълнява в партньорство с Център за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН. Това е институцията, която има необходимите компетенции и правомощия да извършва национално представително оценяване на училищата в цялата страна. Без нейното участие МОН не може да интегрира резултатите от проучването в програмите и стратегиите си за развитие на МГ.


Резултати:

Проектът адресира проблемите с измерването на медийната грамотност на учениците в България; начина на преподаване на медийна грамотност като хоризонтален метод през целия образователен процес и липсата на подготовка за преподаване  на дигитално-медийни умения сред учителите от различни дисциплини в горен курс на обучение.

 

Проведено беше национално проучване по медийна грамотност след 4300 ученици от цялата страна - https://gramoten.li/2021/12/09/%d0%bc%d0%b5%d1%82%d0%be%d0%b4%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d1%8f-%d0%b4%d0%bc%d0%b3-2021/
 
След прочуването беше изработена и апробирана методиката за преподаване на медийна грамотност през всеки предмет. По думите на самите учители тя е лесно приложима във всеки час и клас. Беше създаден инструмент, с който учителите да развиват умения по медийна грамотност, без да се налага допълнителни часове или промяна в учебната програма. - https://gramoten.li/wp-content/uploads/2023/02/%D0%9A%D0%B0%D0%BA-%D0%B4%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BC%D0%B5-%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%BE-%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%B8-%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D0%B3%D0%B8%D0%BC%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81-1.pdf).
 
Коалицията за медийна грамотност разви експертен екип от учители, които разработиха методиката и след това самите те я приложиха и обучиха техни колеги. 236 учители от цялата страна бяха обучени в методиката на преподаване в две онлайн и едно присъствено обучение. Всички въпроси по прилагането на методиката бяха обсъдени в реална среда. 
 
 

Благодарение на обученията на учителите по проекта в създадената методика, този инструмент ще бъде мултиплициран в цялата страна. Основните резултати (методиката по дигитално-медийна грамотност) ще се ползват от учителите, независимо от предмета, който преподават и от учениците от горен курс, които съвсем скоро ще завършат и ще се влеят и формират българското общество от активни граждани.

 

Партньорът - Център за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН -  е институцията с правомощия и компетентности да извърши националното проучване по медийна грамотност сред гимназистите в цялата страна. Благодарение на включването им като партньор в проекта, беше направено национално представително проучване с  представителна извадка от всички райони и профили на училища. Тяхното участие е ключово за активното и ефективно включване на училищата, които съдействаха максимално за осъществяването на проучването.

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: