От години съществуват доказателства, че т.нар. „иновации на работното място“ (ИРМ) водят до по-добри резултати за бизнеса и по-удовлетворяваща среда за служителите. ИРМ са нови и различни от „традиционните“ управленски практики, които целят по-активно включване на служителите в процеса на вземане на решения. Това води до овластяване на отделния служител и развиване на капацитет, повишена мотивация, по-добра работна среда и създаването на нови форми на работа, което допринася за развитието на фирмена култура, разгръщаща иновационния потенциал на предприятията. Във време на глобална пандемия и настъпваща икономическа криза иновационният потенциал на предприятията често е животоспасяващ за поддържане на дейността им. Това прави ИРМ изключително важни както за отделното предприятие, така и за цялата икономика. Докато на европейско равнище и в други страни съществуват механизми за подкрепа на ИРМ, в България те липсват, а и осведомеността по тези въпроси е оскъдна. Настоящият проект цели да идентифицира мерки за насърчаване на ИРМ сред малките и средните предприятия (МСП) в България, както и да повиши обществената осведоменост за ползите от внедряването им. Като част от проекта: 1) ще бъдат проучени факторите, които стимулират/препятстват МСП при въвеждането на такъв тип иновационни практики в своите работни процеси; 2) ще бъдат направени консултации с релевантни институции, както и с бизнес асоциации, с които ще бъдат обсъдени политики за насърчаване на ИРМ сред МСП в страната.
Основната цел на проекта бе да очертае мерки за насърчаване на иновациите на работното място (ИРМ) сред малките и средните предприятия (МСП) в България, както и да повиши обществената осведоменост за ползите от внедряването им. В рамките на проекта бяха осъществени редица консултации с представители на МСП, както и релевантни заинтересовани страни (представители на академичната общност, институциите и неправителствения сектор) посредством разпространението на онлайн анкетна карта, дълбочинни интервюта и онлайн работни срещи. Въз основа на резултатите от тези консултации, както и на извършено в рамките на проекта кабинетно проучване, бяха идентифицирани факторите, които стимулират/препятстват МСП при въвеждането на такъв тип иновационни практики в своите работни процеси, както и на добри практики за стимулиране на ИРМ в Европа. Те послужиха за формулиране на предложения за политики за насърчаване на ИРМ сред МСП в страната, които бяха обсъдени с широк кръг заинтересовани лица и обобщени в експертен доклад.
За повишаване осведомеността от ползите от внедряването на ИРМ в работните процеси на предприятията бяха използвани различни канали за достигане на основаната целева група, а именно представители на МСП, сред които: социалните мрежи, Българското национално радио, електронните медии, информационния бюлетин на European Enterprise Network, както и организирана информационна среща в края на проекта.
Устойчивост: Освен постигане на по-широка информираност и направените стъпки за популяризиране на иновациите на работното място сред МСП в България, участниците в срещите по проекта имаха възможност да се информират за интересите и дейностите на различните организации, свързани с ИРМ. Това бе оценено като ключова предпоставка за създаването на мрежа за изучаване и популяризиране на иновациите на работното място в страната, което е и една от идентифицираните мерки за тяхната подкрепа и разпространение в бъдеще.