България системно не изпълнява задълженията си по прилагане на общностната политика на Европейския съюз за опазване на биоразнообразието. След 2012-2013 г., политиките и нормативните документи в сферата са с недопустимо качество, а срещу страната има няколко наказателни процедури. Публичното участие на независимите професионалисти извън държавните институции е обезсмислено и заменено с псевдо-демократични и манипулирани от правителството форми на „обществено участие”. Проектът цели професионално да анализира слабостите и недостатъците през 3 от нормативните документи за опазване на биоразнообразието: 1. управленските приоритети и посока в Националната приоритетна рамка за действие за НАТУРА 2000; 2. издаване заповеди и приоритизиране природозащитните цели и мерки за обявяване на защитени зони за местообитания в „Документ за целите на НАТУРА 2000”; 3. докладване за състоянието на биоразнообразието по директивите за местообитанията и за птиците. През 2020 г. документите са в процес на приемане или актуализиране. Ще се изготвят анализи и предложения за подобряването им от експерти с ключово участие до 2013 г. в създаването на мрежата НАТУРА 2000 и в нормативните документи, подходи и методики за нейното управление. Ще се осъществят и консултации с професионалната общност, ангажирана с НАТУРА 2000 – организациите, учените и експертите-вносители и респонденти на защитени зони. Анализите и препоръките ще бъдат предоставени на държавните структури, ангажирани с опазване на природата.
Проектът имаше за цел да се извърши експертен анализ на основни нормативни и стратегически документи, свързани с провеждането на политиката за опазване на биоразнообразието в България, като оцени доколко качествено и ефективно са разработени и се прилагат коректно за постигане на целите на българската и ЕС политика за биоразнообразието. В резултат на детайлен анализ от страна на екип от експерти в сферата на биоразнообразието (хабитати, растения, птици, животни, и политики) бяха изведени основни изводи за проблемите и препоръки.
Пандемията от КОВИД-19 и настъпилата през 2021 г. политическа криза, свързана с избор на ново правителство и съответно управляващ екип в ресорното министерство – Министерство на околната среда и водите, отговорно за изпълнение на политиката, наложиха забавяне с почти година на планирания процес по обсъждане на изводите и препоръките с независими експерти в отделни области на биоразнообразието и прилагане на политиките, и представянето им пред представители на взимащите решения. По тази причина основната част от консултативен процес с независими експерти и представяне и обсъждане на крайния продукт – синтезирана оценка на проблемите и препоръките, бяха осъществени в края на март 2022 г. Благодарение на промяната в политическите приоритети на действащото тогава правителство, резултатите от проекта на практика успяха да намерят частично директно приложение чрез взимането и предвид при оформяне на окончателните текстове на стратегически документи (Национална рамка за приоритетни действия (НРПД), както и заповеди за защитени зони, които отразиха част от препоръките). Представянето на резултатите срещна интерес и подкрепа в изводите от страна на научната общност благодарение на активно участие на представители на ИБЕИ-БАН в заключителната конференция.
Устойчивост:
Текстове от препоръките, внесени от СДП Балкани в процеса на обществено обсъждане на НРПД бяха взети предвид и отразени в крайно одобрения и приет вариант, влязъл в сила през февруари 2022 г. Препоръките по отношение оформяне на заповеди за защитени зони намериха приложение в подхода при редакция на обявени или оформяне на заповеди за нови защитени зони. Материалите от изследването бяха разпространени широко както до представители на ключовите институции, отговорни за политиката по опазване на биоразнообразието, така и сред учени, академични институции. В популярния си формат като представяне те бяха разпространени широко и чрез онлайн канали от страниците и комуникация на трите организации партньори.