С този проект искаме да предоставим на децата от уязвими групи и изостанали райони по-качествено образование. Проектът е насочен към началните учители. Те са тези, които имат непосредствен контакт с учениците, които контактуват с родителите и които трябва да отговорят на изискванията на образователната система. По време на обучения на учители беше установено, че разликата в самочувствието, нагласите и устойчивостта между учители, преподаващи в елитни градски училища и тези, преподаващи в по-изостанали райони е значителна, а изискванията и очакванията - еднакви. Този проект цели да подкрепи емоционално, психически и методически хората, които работят ежедневно с учениците. Да им даде усещане, че това, което правят се цени високо, че има инструменти за справяне в трудни ситуации, и че могат да получат подкрепа в трудни за тях моменти. Целта на проекта още е да промени нагласите им по отношение на лостовете за справяне с проблемни ситуации и да ги овласти сами да търсят помощ от колеги. Гореизложеното планираме да постигнем чрез едно 4-дневно обучение на училищни психолози, педагогически съветници и експерти (10 души) за формиране на групи за подкрепа и подпомагане на учителите. За учителите ще бъдат организирани 3 обучения – във Видин, Плевен и Монтана (3 групи х 15 души). Вярваме, че ако се погрижим за учителите, те ще се погрижат по-добре за учениците, ще ги подготвят по-добре да се справят в живота и да реализират потенциала си.
Проектът беше насочен към началните учители като целева група. Те са тези, които имат първия непосредствен контакт с учениците, контактуват и с родителите, и които трябва да отговорят на изискванията на образователната система. По време на минали обучения на учители беше установено, че разликата в самочувствието, нагласите и устойчивостта между учители, преподаващи в елитни градски училища, и тези, преподаващи в по-изостанали райони от страната, е значителна, а изискванията и очакванията към тях - еднакви. Този проект беше разработен да подкрепи емоционално, психически и методически хората, които работят ежедневно с учениците. Да им даде усещане, че това, което правят се цени високо, че има инструменти за справяне в трудни ситуации, и че могат да получат подкрепа в трудни за тях моменти. С дейностите по проекта се целеше променяна в нагласите им по отношение на лостовете за справяне с проблемни ситуации и да ги овластяването им сами да търсят помощ от колеги и да предлагат такава.
Изпълнени бяха няколко основни дейности, включващи предварително проучване, при което броят на респондентите надхвърли над 4 пъти заложената бройка; 4 обучения – 1 за директори, психолози и педагогически съветници. Проведени бяха и 3 обучения за учители - от областите Плевен, Видин и Монтана. Обученията бяха тридневни и включваха теми като „Работа с родители“, „Работа с трудни ситуации“, „Превенция на професионалното прегаряне“. Като резултат беше разработен и Наръчник, подпомагащ работата на учителите.
Устойчивост:
По време на проекта бяха създадени нови контакти между сдружението и множество училища, както и контакти между самите училища и учителите, което беше и заложено като цел на проекта.
Разработеният Наръчник остава за ползване от всички заинтересoвани безплатно.
Линк към Наръчника: Наръчник за учители, работещи с ученици от уязвими групи – Дружество "Знание" (znanie-bg.org)