Конкурси по Схема за малки инициативи (тематични приоритети 1, 2 и 5)
Първа сесия на Схемата за малки инициативи (март 2019 - септември 2019)
Тематичен приоритет № 1: Подобряване на демократичната култура и гражданска осведоменост

Вх. №: ACF/380

Oрганизация: Институт за изследвания в образованието Област: София- град
Община: Столична
Населено място: гр. София
Пощенски код: 1504
ул. "Модест Мусоргски" 3

Име на проект: Обратно в училище: възможности за подобряване на ефективността на политиките за повторно ангажиране и задържане в образователната система на отпаднали ученици
Продължителност в месеци: 9
Регион за планиране: всички

Вид: Проектно предложение по Схема за финансиране на малки инициативи

Сума по договор: 9995.60 (EUR)

Описание:

Осигуряването на позитивна образователна среда е сред ключовите стратегически мерки за ограничаване на отпадането от училище. Липсват обаче, цели звена от процеса на информационно-аналитичното осигуряване на свързаните политики. Механизмът за обхват е базиран на контрол и санкции, без да е изследвана готовността на училищата да предложат основата за повторно ангажиране и задържане–качество на училищния живот и мотивирани, способни и уверени учители, които да работят ефективно с върнатите ученици. Целта на проекта е да се анализира 1) влиянието на качеството на училищния живот върху мотивацията и нагласите на учениците, чувството им за свързаност и принадлежност към училището, емоционалната, поведенческата и когнитивната им ангажираност и 2) способността на учителите ефективно да управляват класната стая и да работят в мултикултурна среда, с различни нива на подготовка и уязвимост на учениците; и да се предложат 3) възможности за повторно ангажиране и формати за задържане според потребностите на отделните ученици. Ще се осигури аналитична подкрепа за комплекс от свързани политики за обхващане, интегриране и задържане в училище. Анализите и насоките към политиките ще подобрят капацитета на МОН и общините за вземане на базирани на данни и доказателства политически решения. Ще се създадат предпоставки за подобряване на ефективността на механизма за обхват и за системно-значими резултати. Ще се подпомогне прилагането на мерки за по-добро участие, представяне, ангажираност и образователни постижения на обхванатите ученици


Резултати:

Чрез изпълнения проект за пръв път се изследва структурирано качеството на училищния живот в България на базата на създадени и валидирани надеждни психометрични инструменти (комплексни скàли) за измерване. Създадени са две научно-обосновани иновативни методологии, комбиниращи индивидуалните данни на българските ученици и учители от международните изследвания PISA, PIRLS и TALIS, на базата на които са изготвени две изследвания без аналог в България (и в ЕС). Изследвани са в дълбочина факторите, които оказват влияние върху процесите на дезангажиране и отпадане от училище. Предложено е профилиране на застрашените от отпадане ученици. Определени са конкретните области от качеството на училищния живот, които могат да се измерят надеждно на базата на данните от международните сравнителни изследвания, в които участват българските ученици. Направена е оценка на всяка една от определените области от качеството на училищния живот. Изследвано е субективното качество на училищния живот според социално-демографските характеристики на учениците. Изследвани са връзките между качеството на училищния живот, мотивацията и академичните резултати на учениците. Валидирани са (1) шест скàли за оценка на качеството на училищния живот в гимназиален етап на базата на Програмата за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (PISA), обхващаща 15-16 годишните ученици и (2) три скàли за измерване на качеството на училищния живот в начален етап на базата на Международното изследване на уменията за четене на учениците в 4. клас (PIRLS) на Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието. Тези скали могат да се използват за периодично измерване и проследяване на качеството на училищния живот на българските ученици.
При изпълнението на проекта беше осъществено активно сътрудничество и редовна комуникация с министъра на образованието, директори на дирекции в МОН, директори на училища и неправителствени организации, работещи в сферата на образованието. Това осигури възможност за въздействие и получаване на обратна връзка на различни етапи от изпълнението на проекта, както и за разширяване на първоначално предвидения контекст, свързан с действието на Механизма за обхват с оглед допълнителните рискове за дезангажиране и отпадане, възникнали вследствие на пандемията от covid-19. 

Последвайте ни:
Фондът се управлява от: