Младите хора, извършили противообществени и криминогенни прояви, са най-рисковата и тежка целева група, която става все по-многобройна и все по-трудна за приобщаване. Въпреки провеждането на социални интервенции и възпитателни мерки, които не са променяни от деситилетия, по-голямата част от тях се превръщат в най-тежкия криминален контингент. Освен структурите на МВР, Местните комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, социалните служби, образователните институции за тяхното социализиране и промяна е необходимо да се включи и гражданският сектор. Най-тежката възпитателна мярка по Закона за МКППМН е настаняване във Възпитателно училище-интернат (ВУИ), която за съжаление не въздейства и не постига търсената промяна след изтичане на наказателните възпитателни мерки. Целта на проекта е да се разработи, тества и въведе нов подход за приобщаване на настанените във ВУИ момичета, който да бъде прилаган и в другите социални услуги за деца и млади хора от рискови групи. В резултат на проекта ще бъде въведени иновативни дейности за социализиране и преодоляване на девиантните нагласи и поведения на деца и младежи отглеждани извън семейна среда, в институции и с наложени възпитателни мерки по Закона на МКППМН. Този модел предвижда активното участие на гражданите, чрез менторство за изграждане на социални умения, развитие на личностни качества и посредничество при ресоциализацията им. Менторската програма ще повиши социалните умения, ще развие личностните качества на целевата група и ще посредничи за трудовата заетост на пълнолетните момичета след приключване на наказателния им престой във ВУИ.
Проектът имаше за цел да въведе иновативен подход за корекционно-възпитателна работа с ученичките от единственото в страната Възпитателно училище-интернат в с. Подем, Плевенска област - с активното участие на общността. Основните дейности включваха разработване и въвеждане на Менторска програма, Програма за социални умения, Творчески работилници и прилагане на система за измерване на въздействието.
В хода на изпълнение на проекта бяха разработени методология за Менторска програма на основата на „резилианса”, процедура за подбор на ментори и беше проведено обучение на сформирания менторски екип за работа с целевата група. Менторите провеждаха неформални обучения за личностно израстване, дискусии, обсъждане на казуси, активна индивидуална и групова комуникация. Проведоха се семейни ваканции и дейности чрез инструментите: психо-драма, световно кафене, форум театър, арт-терапия. Осъществи се Програмата за социални умения, включваща посещения на културни събития и посещения на публични институции. Творческите ателиета включиха занимания по изобразително, приложно и сценични изкуства. На основата на разработена методология за измерване на въздействието бяха изследвани и установени реалните резултати от въведения подход. Изградена беше мрежа от институции и организации за продължаване на проектните дейности след финализиране на проекта и за мултиплициране на подхода.
На финалната Конференция на бъдещето бяха публично представени резултатите от проекта с цел мотивиране на организации и институции, работещи с рискови деца и младежи, за въвеждане на подхода „Менторска подкрепа”. Беше гласувана декларация за предприемане на конкретни стъпки за разширено приложение на вече въведения подход.
Проектен сайт: https://fondchitalishta.com/